Saturday, November 8, 2008

Apa Itu Seni...

Kemenangan filem KMBM kat anugerah skrin mlm semalam menimbulkan ketidakpuasan hati kpd ramai pihak..ramai yg mempersoalkan dimana letaknya seni filem ini...tapi siapa mereka,goongan yg mengaku cerdik seni ini untuk mempersoalkan keputusan juri profesional anugerah tersebut..pasti ada kelebihan filem ini berbanding filem lain.. buktinya,filem ini juga telah memenangi anugerah sama di ffm lepas...dlm byk2 perbincgn ttg seninya filem nih di forum2 di ruang siber ni,aku tertrik membaca satu komen daripada user yang bernama 'sayang_mulut' di ruangan cari forum board gossip..

ni komen darinya

sebenarnye kan..kite orang yang tak tau seni dah terbiase dengan maksud seni dimana.. seni itu di gambar kan bende yang sangat subjective dan tak leh di tafsir dengan berpikir sesaat dua... bende yang buat kite terpk lame ape maksudnye..senang cite bende yang tersirat

memang betul..tu adalah seni.. tapi tak semestinye nak hasilkan seni tu perlukan kite berpikir macam tu... in fact cite2 simple pun boleh jadi seni.. seni macam mane.. kite tengok cite yang creative... kite tengok macam mane pengarah boleh buat cerite yang lain dari yang lain walaupun maksud nye straight forward... tak payah nak pk2 kepala...

kite dah terbiasa tau dengan maksud seni contoh nye macam.. orang yang berambut panjang, berjanggut panjang dengan kehidupan yang simple dan nampak selekeh adalah orang seni..tu silap.. tu maybe care hidup die.. tapi jgn pk orang2 yang urban, yang mengikuti perkembangan fesen tu bukan orang seni.. seni lebih kepada pemikirn ini untuk dorang.. bukan lebih kepada penyampaian... seriusly aku tak tau maksud seni.. tapi aku salute pada orang2 yang buat filem..dorang boleh perah otak buat filem...ni untuk filem2 yang bagus2 la di mata aku....

untuk filem ni... maybe die bukan tengok dari sudut penceritaan.. sesebuah filem terbaik tu mesti di kira dari semua sudut, production team, pelakon dan lain2... sebab tu semau seni.. care2 berlakon, macam mane penyampaian nye.. tengok cinematoghraphy nye... lakon layar.. kan semua seni...

ntah..tu la yang aku pk kan..sebab bagi aku nak cari maksud seni tu sendiri pun adalah satu seni sebab tak de maksud yang betul....


hmm..komen ni bagi aku komen yang menggunakan kepala otak yang telah diberi untuk berfikir,bukan menggunakn mulut untuk mengutuk dan mencela..pda pndgn aku,filem-filem mamat khalid semuanya mempunyai mesej yang ingin disampaikan..kebanyakannya secara sinis...org2 yg lyn filem2 bodoh mgkin x nmpk mesej2 tersebut..apapun setiap org ada pndgn sendiri...kita x dpt menyenangkn semua pihak dlm satu masa..

kalau abg mamat khalid baca blog aku nih,aku nak ucapkan tahniah kepadanya dan teruskan menghasilkan filem2 yang bermutu...choewww chinn chauu..

No comments: